zaterdag 30 mei 2009

Des duivels oorkussen

Als je op de schilderijen van Jheronimus Bosch af mag gaan, is de Hel een oord vol slechtgemutste duivels en kortaangebonden demonen, die je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat roosteren en je met een blokfluit in je achterste poken.

Tuin der Lusten, 1500-1505
(Drieluik, rechterpaneel: Hel, detail)

Zelf had ik me de Hel voorgesteld zonder fluit, maar tot in alle hoeken gevuld met verveling. Alleen verveling is groots genoeg om heel de Hel te vullen.

Verveling is een zonde tegen het leven. Leven onderscheidt zich van het levenloze door eigenschappen als beweging, voortplanting en prikkelbaarheid. Al wat leeft, reageert op prikkels. Aangename prikkels lokken het, onaangename verjagen het, gebrek aan prikkels stompt het leven af. Omdat de dieren in de dierentuin zich niet meer zelf in leven hoeven te houden, zit er weing leven meer in. Een vogel die niet mag vliegen vervalt in een staat van lethargie, ijsberen gaan ijsberen en een tijger oefent vast voor later als een haardkleedje.

Dankzij je werk hoef je je nooit te vervelen. Tot de vrije tijd aanbreekt: die moet je zelf besteden. In hun vrije tijd zijn mensen zo mogelijk nog ijveriger dan op de werkvloer. Liefst gaan ze ergens heen. Op de fiets, met de auto, per vliegtuig, lopend desnoods. Zolang je je verplaatst, heb je er geen erg in dat je je verveelt. Zo vrij als een trekvogel willen we zijn...

3 opmerkingen:

Lady Grey zei

Hmmm... Ik werk niet echt om verveling tegen te gaan...
En in m'n vrije tijd hoef ik me niet te verplaatsen om me te vermaken...
En volgens mij vind ik regelmatig terug kerende pijn erger dan verveling... Al weet ik eerlijk gezegd niet voor hoe lang.

Ger zei

Nou, niet alleen in sommige dierentuindieren zit weinig leven. Mijn grote voorbeeld, de koning der dieren: "De leeuw is het grootste deel van de dag inactief. Soms ligt hij tot twintig uur per dag te rusten in de schaduw, en is hij enkel actief om te jagen."

Dat jagen laat hij vrijwel altijd door vrouwtjes doen. Wel neukt hij ongeveer 40 x per dag: 'Lions do not mate at any specific time of year. A lioness may mate with more than one male when she is in heat; during a mating bout, which could last several days, the couple copulates twenty to forty times a day and are likely to forgo eating.'

JL zei

Hieronymus 'Harry' Bosch is ook een hoofdpersonage uit de crime & police procedural romans van Michael Connelly, voormalig misdaadverslaggever voor de LA Times.

http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Connelly

Het volledige fictie-oeuvre van Connelly staat mooi op een rijtje in mijn boekenkast.
Dank aan JJL dat je me ooit op Trunk Music hebt gewezen!