Sinds de DVD-box van het eerste seizoen LOST in 2006 op de Nederlandse markt verscheen, ben ik fan van die serie-vol-mysterie. Inmiddels dekt 'lostaholic' de lading beter: na elke nieuwe aflevering spit ik fora en blogs door voor de laatste feitjes en theorieën.
Toen in 2008 de film Cloverfield uitkwam - geproduceerd door J.J. Abrams: bedenker, schrijver, producent en regisseur van LOST - ging ik met mijn broertje en een goed gevoel de bioscoopzaal binnen. En met een nog beter gevoel kwamen we weer buiten.
Toen in 2008 de film Cloverfield uitkwam - geproduceerd door J.J. Abrams: bedenker, schrijver, producent en regisseur van LOST - ging ik met mijn broertje en een goed gevoel de bioscoopzaal binnen. En met een nog beter gevoel kwamen we weer buiten.
Dit is een bijzondere film, die vanaf de start spijkers met koppen slaat: logo van de filmstudio, logo van de productiemaatschappij en de film begint. Het is een document dat kaal wordt gebracht als een tape die gevonden is "at incident site US-447 - area formerly known as Central Park". (Een aardige geste naar LOST-fans is het logo van The Dharma Initiative, rechtsonder.) Het ontbreken van openingscredits en muziek geeft een hoge meerwaarde aan de directheid van het geheel.
De opzet van Cloverfield is simpel: Rob gaat naar Japan verhuizen en het afscheidsfeestje dat hij geeft, wordt verstoord door een aardschok en een stroomstoring. Als duidelijk wordt dat de oorzaak hiervan een enorm monster is, dat door de straten van New York trekt, is de chaos compleet. De rest van de stad probeert naar veiliger oorden te vluchten, maar Rob en een handvol vrienden begeven zich dwars door de brandhaard naar het appartement van zijn vriendinnetje Beth, die daar gewond vastzit.
Cloverfield neemt de invalshoek die we in 1999 zagen in The Blair Witch Project: alle actie ontvouwt zich door de lens van één enkele handheld camera die de hoofdrolspelers meedragen. Deze stijl werkt: het geeft het geheel een hoge dosis realisme en een persoonlijke kwaliteit. Naast toeschouwer, voel je je deelgenoot. Het meeste filmwerk wordt overigens gedaan door het personage Hud, een naam die knipoogt naar head-up display.
Een bijzonder originele vertelwijze die goed uitpakt, is dat het beeldmateriaal dat we zien óver een eerdere opname, die al op de videoband stond, is heengetapet: Rob en Beth tijdens een willekeurig dagje uit. En dát filmpje, dat van tijd tot tijd te zien is op stukken waar vooruitgespoeld is, bevat het belangrijkste puzzelstukje...
Na de verplichte trage openingsscène, waarin de personages kort en effectief worden geïntroduceerd, gaat de film over tot actie. Eén van de meest doeltreffende stukken uit de film is de scène volgend op de blackout: de straat loopt vol met mensen die hulpeloos toezien hoe het hoofd van het Vrijheidsbeeld met een klap op straat landt. Heel even vangen we een glimp op van het monster en wat volgt is blinde paniek die wild om zich heen grijpt. Het resultaat hakt erin en wekt de suggestie van een beklemmend realistische nieuwsuitzending. Vanaf dit punt wordt het hoge tempo geen seconde losgelaten.
Bij dit soort films is het altijd erop of eronder wat special effects betreft en het Cloverfield-team levert CGI van de bovenste plank. De scène op de Brooklyn Bridge, waarbij de groep raakt ingesloten tussen het leger en het monster, is indrukwekkend. 'Realistisch' is hier bijna een understatement.
Waar het monster de ster is van deze creature feature, kwijten de menselijke protagonisten zich hooguit redelijk van hun taak. Ze hebben dan ook niet echt veel om mee te werken. Geen van de karakters is bijzonder interessant en hun onderlinge band houdt onder een vergrootglas weinig stand. Dat voor een onbekende cast gekozen is, is ook een pluspunt: het verhoogt zowel de betrokkenheid van de kijker als de spanning. Wie er de volgende op het slachtofferlijstje is, blijft immers een vraagteken.
Een ander sterk punt is de lengte van de film. Hij dringt zich niet op en stopt voldoende actie in de relatief korte duur. 73 minuten is bovendien exact de lengte van een Digital Video Tape zoals die in de camcorder. Dit ooggetuigenverslag, gericht op de YouTube generatie, is niet één lang shot: soms staat de camera uit en wordt het verhaal even later opgepikt en af en toe zie je delen van de videoband waar overheen is getapet.
Regisseur Reeves en producer Abrams hebben de destijds door virale marketing aangewakkerde hype rond de film volledig waargemaakt. Ze leveren een beklemmende achtbaanrit af, die een originele wending geeft aan het monster movie genre. Daarbij blijft het monster zelf niet verscholen. Het goedkope camerawerk deed aanvankelijk vermoeden dat het om een low budget productie ging, waarbij geen geld was voor fatsoenlijke special effects. Niets is minder waar en het monster toont zich uiteindelijk in al zijn afgrijselijke omvang.
Een ander sterk punt is de lengte van de film. Hij dringt zich niet op en stopt voldoende actie in de relatief korte duur. 73 minuten is bovendien exact de lengte van een Digital Video Tape zoals die in de camcorder. Dit ooggetuigenverslag, gericht op de YouTube generatie, is niet één lang shot: soms staat de camera uit en wordt het verhaal even later opgepikt en af en toe zie je delen van de videoband waar overheen is getapet.
Regisseur Reeves en producer Abrams hebben de destijds door virale marketing aangewakkerde hype rond de film volledig waargemaakt. Ze leveren een beklemmende achtbaanrit af, die een originele wending geeft aan het monster movie genre. Daarbij blijft het monster zelf niet verscholen. Het goedkope camerawerk deed aanvankelijk vermoeden dat het om een low budget productie ging, waarbij geen geld was voor fatsoenlijke special effects. Niets is minder waar en het monster toont zich uiteindelijk in al zijn afgrijselijke omvang.
7 opmerkingen:
Behalve de vertelwijze en de verhaallijn zijn vooral de special effects in deze film erg goed. Omdat het allemaal hand-held en schokkerig gedraaid is was het bijna onmogelijke om CGI erin te verwerken dmv 'tracking' (referentiepunten in de daadwerkelijke setting plaatsen om zo later computerbeelden erin te monteren)
Dank je, Jelle, deskundige info! Mocht je binnenkort weer eens in de buurt zijn, zullen we dan naar Neil Gaiman's Coraline van Henry -The Nightmare Before Christmas- Selick gaan?
Lijkt me gezellig, ben deze week aan het draaien in Flevoland, misschien maandag of dinsdagavond in Den Haag?
Heej
Leuk stuk om te lezen, je hebt zelfs "minder nooby comment" erbij !
;)
ERG leuk die Jouke-box
Moest wel even traantje wegpinken toen ik sommige oldies in de playlist zag staan . . .
keep up the good stuff !
grzz Sub
Domo arigato! Verzoeknummers zijn welkom; wat ik ervan kan vinden, zet ik erin.
Dat had je beter niet kunnen zeggen. Mijn verzoeknummers:
Christorgy - Beating Bono to Death with Bob Geldof'.
We Are Wolves – I Wrote Your Name On A Kite
Ramones – Everytime I Eat Vegetables It Makes Me Think of You
ClickClickDecker – Wer hat mir auf die Schuhe gekotzt?
Tool - The Gaping Lotus Experience, Disgustipated
We Are the Union - You Can Have This Microphone When You Pry It From My Cold, Dead Fingers
Yo La Tengo - I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
Frank Zappa – Invocation & Ritual Dance Of The Young Pumpkin
Christorgy - Fellating Gary Lineker
Christorgy - Being In A Good Movie Must Be Refreshing For George Clooney
Ballboy – I Don't Have Time to Stand Here With You Fighting About the Size of My Dick
Impaled Northern Moonforest - Gazing At The Blasphemous Moon While Perched Atop A Very Very Very Very Very Very Very Forsaken Crest Of The Northern Mountain
Jets to Brazil - Your X-Rays have Just Come Back From the Lab and We Think We Know What Your Problem Is
Anal Cunt – You Converted to Judaism So a Guy Would Touch Your Dick
The Orb - A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From The Centre Of The Ultraworld
NOFX - We Threw Gasoline on the Fire and Now We Have Stumps for Arms and No Eyebrows
Primus Primus - Those Damned Blue-Collar Tweakers, Sailing the Seas of Cheese, Southbound Pachyderm
I Killed The Prom Queen - Your Shirt Would Look Better With A Columbian Neck-Tie
Dead Raven Choir - Lots of Booze and Lots of Rambling In a Sea of Steam and Poison Light Bathe in Fiery Answers and Fill the Spinning Sky Guided by the Beauty of Our Weapons
The Meads of Asphodel - Behold The Kindred Battle Carcasses Strewn Across The Bloodied Dunes Of Gilgamesh Mute In The Frenzied Clamour Of Death's Rolling Tongue And Ravenous Bursting Steel
The Meads of Asphodel - On Graven Images I Glide Beyond the Monstrous Gates of Pandemonium to Face the Baptized Warriors of Yahweh in the Skull Littered Plain of Esdraelon
Current 93 - The Seven Seals Are Revealed At The End Of Time As Seven Bows: The Bloodbow, The Pissbow, The Painbow, The Faminebow, The Deathbow, The Angerbow, The HoHoHoHoBow
Crime in Stereo - Long Song Titles Aren't Cool Anymore Because The Rest Of You Fuckers Are No Good At It
"Omdat het allemaal hand-held en schokkerig gedraaid is was het bijna onmogelijke om CGI erin te verwerken dmv 'tracking'"
Eh, dat was misschien 10 jaar geleden zo, maar de techniek heeft niet stilgestaan. Ook schokkerig, handheld gefilmd materiaal is zonder al te veel problemen te tracken en te bewerken. Op deze wijze heb ik een filmpje gemaakt over freerunning (handheld gefilmd en extreem veel beweging) in een toekomstig landschap. Tracking ging zonder al te veel problemen. En dan heb ik nog maar low-end mogelijkheden qua hard- en software in vergelijking met de grote FX-studio's.
Een reactie posten