woensdag 21 januari 2009

Octopuzzelen

Sinds jaar en dag hebben puzzels en spellen een grote aantrekkingskracht op mij. Zowel op papier, als op een bord en in de hand: crypto, logikwiz, sudoku, Rubik's kubussen en klappuzzels.

Van kindsafaan werden grote Loup-legpuzzels gelegd en Revell-bouwpakketten gebouwd. En als Mahjong een bordspel was geweest, zou dit één grote slijtplek zijn. Tijdens de middelbare schooltijd kregen we thuis een PC en al snel deden op dit nieuwe platform de adventures van Sierra en LucasArts hun intrede en deze collecties zijn door ons als jongetjes dwars doormidden gespeeld. Guybrush Threepwood, Roger Wilco en Indiana Jones: jeugd-iconen. Bij het onlangs bekijken van speedrun-walkthroughs van Day of the Tentacle en Grim Fandango verbaasde ik mezelf dat ik 80% van de oplossingen voor de puzzels direct kon ophoesten. Zo diep zit het dus.

Lange tijd verdwenen computerspellen naar de achtergrond, tot in 2003 mijn videorecorder het begaf en ik besloot een PlayStation2 te kopen. Deze Sony console kon zowel DVD's als games af spelen en was niet duurder dan een reguliere DVD-speler: een win-win-situatie. Ik dacht dat ik maximaal een game of vijf zou aanschaffen en dat zou het dan wel zijn. Inmiddels zijn we zes jaar, 40 games en een PS3 verder. In mijn boekje is Metal Gear Solid zonder twijfel de beste serie. Hors catégorie: beide games van ontwikkelaar Team ICO.

Vandaag de dag is schaken torenhoog favoriet. De absolute koning onder de evenwichtige spellen.