dinsdag 20 januari 2009

De tentakels van de twijfel

Een maand en een dag zijn verstreken sinds mijn eerste blog-artikel. Hierin refereerde ik aan de losse woorden pieux en oeuvre. De vertalingen hiervan roepen het beeld op van monnikenwerk: langdurend en precies werk.


Dit geeft letterlijk weer waar het schrijven van stukjes tot nu toe op is neergekomen. Ik had de hoop dat ik per week minstens één stukje zou schrijven en plaatsen. Vooralsnog niet. Ik denk dat de keuzevrijheid van onderwerp een licht verstikkende werking heeft. De artikelen waaraan ik begon, raakten in ieder geval na een nacht rust door aarzeling overwoekerd en werden na (herover)weging stuk voor stuk te licht bevonden.

Mijn insteek is nog steeds: schrijven voor het schrijven, maar het wordt geen dertien-in-een-dozijn-dagboek zonder diepgang. Infotainment lijkt me een geschikte invalshoek.
Mijn voornemens: 24 uur per dag een blocnote binnen handbereik, minder Backspace/Del en publiceren du moment dat ik vind dat ik ben uitgetikt. Voici!

1 opmerking:

Anoniem zei

'Gewogen en te licht bevonden' is een Bijbels citaat uit het boek Danïel. Het is de tekst die op de muur verschijnt aan het Babylonische hof van koning Belsazar: Mené Mené Tekèl Ufarsin.

De tekst wordt door Daniël vertaald als Mene: 'God heeft uw koningschap geteld en er een einde aan gemaakt'. Tekel: 'Gij zijt in de weegschaal gewogen en te licht bevonden'. Upharsin: 'Uw koninkrijk is gebroken en aan de Meden en Perzen gegeven'.

Dat je (nog) niet tot schrijven komt, is m.i. overigens geen 'teken aan de wand'. Alle begin is lastig. Het is verder natuurlijk geen wet van Meden en Perzen dat je in je eerste schrijfpogingen meteen met hele briljante observaties en dito vondsten komt.

Stop dus met al te kritisch zijn en schrijf gewoon op wat je de moeite waard vindt om met anderen te delen. Ikzelf hanteer als criterium dat als ik het de moeite waard vind om op te schrijven, er vast ook wel mensen zijn die het leuk vinden om te lezen. Volgens mij komt het dus wel goed met je blog.

lees ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Mene_mene_tekel_upharsin